Bütçe dengesi, Kasım
ayında geçen yılın aynı ayının altında fazla verdi.
Merkezi Yönetim Bütçesi Kasım’da 0,8 milyar TL fazla verirken geçen yılın aynı
ayının (3.6 mlr TL) gerisinde kaldı, ancak bütçe dengesi Ocak-Kasım dönemi
sonunda 5,4 milyar TL açığa doğru iyileşti. Bu doğrultuda, geçen yılın aynı döneminde
verilen açığın (11,3 milyar TL) altındaki seyir devam ederken, bunda en büyük
etken geçen yıl aynı dönemde bütçeye özelleştirme geliri olarak 5,3 milyar TL
kaydedilirken bu yıl aynı dönemde 10,8 milyar TL’ye ulaşılması oldu. Ekim
ayında açıklanan OVP’de bu yıl için gerçekleşme tahmini 24,5 milyar TL açığa
(GSYH’ya oranla %1.3) yükseltilmişti. Bu halen geçerli ise, Aralık’ta çok yüksek
bütçe açığı verileceğine işaret ediyor.
Faiz-dışı
bütçe dengesi de geçen yılın aynı ayından daha az fazla verdi. Faiz
giderleri hariç bütçe dengesi Kasım ayında 4,66 milyar TL fazla verirken, geçen
yılın aynı dönemine (8,2 milyar TL fazla) göre olumsuz bir gerçekleşmeye işaret
etti. Ancak, Ocak-Kasım döneminde verilen fazla 45,8 milyar TL ile 37,1 milyar
TL’lik geçen yıl performansının üzerinde kalmayı sürdürdü. Yeni OVP’de 2015
yılı gerçekleşme tahmini 29,5 milyar TL’ye (GSYH’ya oranla %1.5) indirilmişti.
Kasım ayında bütçe
giderlerindeki artış hızı gelirlerdeki artışın üzerinde ancak ilk 11 aylık
dönemde altında gerçekleşti. Kasım ayında bütçe
gelirleri geçen yılın aynı dönemine göre %11.7 artarak 43,8 milyar lira, bütçe
giderleri ise %20.8 oranında azalarak 43,0 milyar lira olarak gerçekleşti.
Ocak-Kasım döneminde ise; bütçe gelirleri %14.2 artışla 441,8 milyar TL ve
bütçe giderleri ise %12.3 artışla 447,2 milyar TL düzeyinde oluştu. Yeni
açıklanan OVP’de bütçe gelirlerinin 2015 yılında %12.5 artışla 478,5 milyar TL’ye,
bütçe giderlerinin ise %12.1 artışla 503,0 milyar TL’ye ulaşması öngörülüyor. Milli
gelire oranla ise; gelirlerin önceki yıl gerçekleşen %24.3 seviyesinden %24.8’e
yükselmesi, harcamaların ise %25.6’dan %26.1’e yükselmesi bekleniyor.
Vergi tahsilatı Kasım’da
yıllık bazda %12.3 artış gösterirken, iç talebi en
iyi yansıtan vergilerde artış daha yüksek oldu. Yurtiçi
ekonomik aktivitedeki gelişmeleri iyi yansıtan vergilerden, dahilde alınan KDV,
Kasım ayında geçen yılın aynı ayına göre %13.2 artarken, iç talebi daha iyi
yansıtan ÖTV gelirlerinde ise motorlu taşıtlar grubundaki artış nedeniyle artış
%13.8 ile daha yüksek oldu. Dolayısı ile, ekonomik aktivite ve özellikle iç
talep açısından olumlu bir görünüm sergiledi. Öte yandan, ithalat için öncü
gösterge olan “ithalde alınan KDV” ise geçen Kasım ayına göre %7.4 artış
gösterdi. Ancak, söz konusu vergide ABD Doları bazlı yıllık değişim %16.4 de
önceki ayın aksine azalış yönündeydi. Dolayısı ile, bu veri, aylık ithalatta
önceki aya göre ve geçen yıla göre azalışa işaret ederken, öncü gümrük verileri
ile uyumlu bir görüntü verdi.
Son 12 aylık bütçe
açığının GSYH’ya oranı Kasım ayı sonunda %0.9 seviyesine yükselirken,
faiz dışı fazla %1.9 seviyesine geriledi. 2014 yılında bütçe
%1.3 açık verirken, faiz dışı fazla %1.5 seviyesinde oluşmuştu. Son 12 aylık
bütçe açığının ve faiz dışı fazlanın GSYH’ya oranı ilk aylarda görülen bozulma
eğiliminden sonra Nisan ayında TCMB kar transferi ve Haziran ayında
özelleştirme geliri kaydı, Ekim sonunda ise lisans bedeli tahsilatı ve faiz
gider azalışı sayesinde nedeniyle belirgin iyileşmişti, Kasım sonunda ise sırası
ile %0.9 ve %1.9 seviyesinde oluştuğunu hesaplamaktayız.
Bu yıl OVP gerçekleşme tahmininin aşılma riskinin olmadığını
düşünüyoruz, 2016 yılını değerlendirmek için ise henüz erken, ama riskler daha
fazla bütçe açığı verilmesi yönünde. Bu yıl ve gelecek yıl
bütçe gelirlerine yüksek katkı yapması beklenen 4.5G lisans bedeli tahsilatları
sayesinde 2015 yılı OVP gerçekleşme tahmininin aşılma riskinin olmadığını
düşünüyoruz. Ancak, OVP’de 2016 yılı Merkezi Yönetim Bütçesi için belirlenen
büyüklüklerin (bütçe açığı ve faiz-dışı fazlanın GSYH’ya oranla sırası ile %0.7
ve %1.8 seviyelerinde gerçekleşmesinin öngörüldüğü yani 2015 yılına göre çok daha
olumlu bir tablonun çizildiği görülmüştü) yakında TBMM’ye gönderilecek geçici
bütçede nasıl şekilleneceğini görmemiz gerekiyor. Bu nedenle, 2016 yılını değerlendirmek
için erken olduğunu, başta asgari ücrete yapılacak ayarlamanın getireceği yükün
işveren-hükümet arasında nasıl paylaşılacağı olmak üzere, diğer harcama
artırıcı tedbirlerin ve olası gelir artırıcı vergi önlemlerinin etkilerini görmemiz
gerektiğini de düşünmekteyiz.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder