n Bütçe dengesi, mali tatil döneminde geçen yılın aksine
açık verdi. Merkezi Yönetim Bütçesi gerçekleşmeleri
mali tatil nedeni ile Temmuz ve Ağustos ayları birlikte açıklandı. Merkezi
Yönetim Bütçesi Temmuz’da 5,4 milyar TL açık, Ağustos’ta ise 5,2 milyar TL
fazla verirken toplam açık geçen mali tatil döneminin üzerinde gerçekleşti, yine
de bütçe dengesi ilk sekiz ay sonunda 0,6 milyar TL düzeyinde fazla
verdi. Geçen yıl Ocak-Ağustos döneminde bütçe 2,7 milyar TL açık vermişti. OVP’de
2015 yılı bütçe açığı 21,0 milyar TL (GSYH’ya oranla %1.1) öngörülürken, 2014
yılı sonuçlarına göre (22,6 milyar TL açık - GSYH’ya oranı %1.3) daha iyi bir
tablo çizilmişti.
n Faiz-dışı bütçe dengesi ise geçen yılın aynı döneminden daha
yüksek fazla verdi. Faiz giderleri hariç bütçe dengesi Temmuz-Ağustos
döneminde 8,55 milyar TL fazla verirken, geçen yılın aynı dönemine (7,83 milyar
TL fazla) göre olumlu bir gerçekleşmeye işaret etti. Ocak-Ağustos döneminde
verilen fazla 39,0 milyar TL ile 30,9 milyar TL’lik geçen yıl performansının çok
üzerinde kalmayı sürdürdü. OVP’de bu yıl için 33,0 milyar TL faiz dışı fazla
(GSYH’ya oranla %1.7) hedeflenirken, 2014 yılı sonuçlarının (27,2 milyar TL -
GSYH’ya oranı %1.5) üzerinde belirlenmişti.
n Mali tatil döneminde bütçe gelirlerindeki
artış hızı giderlerdeki artışın altında, ilk sekiz ay sonunda ise üzerinde gerçekleşti.
Mali tatil döneminde bütçe gelirleri geçen yılın aynı dönemine göre %14.0
artarak 82,9 milyar lira, bütçe giderleri ise %15.0 oranında artarak 83,0 milyar
lira olarak gerçekleşti. Ocak-Ağustos döneminde ise; bütçe gelirleri %13.1
artışla 320,4 milyar TL ve bütçe giderleri ise %11.8 artışla 319,7 milyar TL
düzeyinde oluştu. OVP’de bütçe gelirlerinin 2015 yılında %6.2 artışla 452,0 milyar TL’ye, bütçe
giderlerinin ise %5.5 artışla 472,9 milyar TL’ye ulaşması öngörülüyor. Milli
gelire oranla ise; gelirlerin önceki yıl gerçekleşen %24.1 seviyesinden
%23.2’ye gerilemesi, harcamaların ise %25.4’den %24.3’e geri çekilmesi
bekleniyor.
n Vergi tahsilatı Ağustos’ta yıllık bazda %13.3 artış gösterirken, iç
talebi yansıtan vergilerde artış çok daha yüksek. Yurtiçi ekonomik
aktivitedeki gelişmeleri iyi yansıtan vergilerden, dahilde alınan KDV, Ağustos
ayında geçen yılın aynı ayına göre %31.0 artarken, ÖTV gelirlerinde ise motorlu
taşıtlar ve alkol-tütün kaynaklı %33.4 artış yaşandı. Dolayısı ile, ekonomik
aktivite ve özellikle iç talep açısından olumlu bir görünüm sergiledi. Öte
yandan, ithalat için öncü gösterge olan “ithalde alınan KDV” ise geçen Ağustos ayına
göre %8.5 artış gösterdi. Ancak, söz konusu vergide ABD Doları bazlı yıllık
değişim %17.7 ile daralma yönündeydi. Dolayısı ile, bu veri, aylık ithalatta
önceki aya göre ve geçen yıla göre sert azalışa işaret ederken, benzer sinyali
veren öncü gümrük verileri ile uyumlu görünmektedir.
n Son 12 aylık bütçe açığının GSYH’ya oranı Ağustos ayı sonunda %1.0
seviyesi ve faiz dışı fazla %1.9 seviyesinde yatay seyretti. 2014
yılında bütçe %1.3 açık verirken, faiz dışı fazla %1.5 seviyesinde
oluşmuştu. Son 12 aylık bütçe açığının ve faiz dışı fazlanın GSYH’ya oranının ilk
aylarda görülen bozulma eğiliminden sonra Nisan ayında TCMB kar transferinin ve
Haziran ayında özelleştirme geliri kaydı nedeniyle belirgin iyileşmişti, Ağustos
sonunda ise sırası ile %1.0 ve %1.9 seviyesinde oluştuğunu hesaplamaktayız.
n İlk sekiz aylık performans beklediğimizden
iyi, ancak OVP hedefinin aşılma riskinin halen devam ettiğini düşünüyoruz. 2015 yılı Merkezi
Yönetim Bütçesi için belirlenen büyüklükler, bütçe açığı ve faiz-dışı fazlanın
GSYH’ya oranla sırası ile %1.1 ve %1.7 seviyelerinde gerçekleşmesinin
öngörüldüğünü yani 2014 yılına göre daha olumlu bir tablonun çizildiğini
göstermekteydi ki, daha önce yıl ortasındaki genel seçimler ve 2014 yılının
aksine bütçeye bir defaya mahsus yeni gelir olarak kaydedilebilecek yoğunlukta
bir özelleştirme işlemi olmaması nedeniyle bu hedefleri iyimser bulduğumuzu
vurgulamıştık. Buna karşılık, ilk yarıda özelleştirme geliri kaydının geçen
yılın üzerinde gerçekleşmesi ve TCMB’nin Nisan ayı kar transferinde gözlenen
yükselişin beklediğimizden daha olumlu bir tablo getirdiğini görmüştük. Buna
karşılık, kamu çalışanları toplu sözleşmelerinde ücretlere enflasyon hedefinin
üzerinde artış getirilmesi ve Nisan başında hükümetin istihdam ve üretim
artışını teşvik amacıyla geniş kapsamlı bazı tedbirler almasının, bu alandaki
riskleri canlı tuttuğunu da düşünmekteyiz. Ayrıca, yenilenecek genel seçimler nedeniyle
2016 yılına geçici bütçe ile devam edilecek olması ve son dönemde iç güvenlik
riski nedeniyle artış eğiliminde olan askeri harcamalar mali disiplin açısından,
diğer riskler olarak izlenmelidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder